Å lytte er drivstoffet til all kommunikasjon.

brain-2146157_1920 (1).jpg

Det er mye fokus på god kommunikasjon i samfunnet, men det er lite fokus på verdien av å lytte godt.

Kommunikasjon er viktig, men kommunikasjon i seg selv har ingen verdi om du ikke samtidig lytter.

Om bilen din er uten drivstoff hjelper det ikke med stor motor.

Det å lytte er drivstoffet til all kommunikasjon

Du sitter i en samtale med en medarbeider eller kollega og begge har noe viktig å si. Med 95% sannsynlighet slutter du å lytte til den andre lenge før vedkommende er ferdig med det han har å fortelle.

Avhengig av type dialog kan det medføre at du bare får med deg 50% av det som blir sagt. Selv om du har hørt alle ordene vil du ikke klare å gjengi særlig presist hans budskap. Og slik starter mange diskusjoner og konflikter!

Du drar i et selskap og håndhilser på 5 gjester, umiddelbart etterpå har du glemt navnene. Husker ikke hva de sa, eller rettere sagt lyttet ikke etter hva de sa selv om du hadde de beste intensjoner om å gjøre akkurat det. Du lot deg forstyrre ved å tenke på at du må huske navnene og samtidig skulle du jo presentere deg selv.

Vi lar oss forstyrre av egne tanker

Vi avbryter, vi leter etter eksempler fra egen erfaring, vi tenker "hva betyr dette for meg" og alt dette ødelegger kvaliteten i lyttingen – den forringes kraftig. Utfordringen er at vi kan ikke lytte og tenke samtidig, det må gjøres i rekkefølge.

Først lytte – så tenke – så kommunisere!

Når du håndhilste på disse 5 gjestene som du på forhånd hadde bestemt deg for at nå skal du lytte og huske hva heter, hadde du en stor utfordring. Når du fortløpende håndhilste måtte du samtidig si ditt navn, altså kommunisere, og dermed ble lyttingen dårlig og du husket kanskje bare siste navnet.

Å glemme navn er for så vidt et trivielt problem vi godt kan leve med, men det illustrerer to viktige utfordringer:

  1. Det å lytte godt er en handling som krever full oppmerksomhet og som forringes i det øyeblikket det iverksettes indre (mental) eller ytre kommunikasjon.
  2. De fleste lytter feil. De lytter til sak/problem og ikke til person.

Det er utfordring #2 jeg skal skrive litt om nå.

Vi lytter feil fordi egoet vårt spiller oss et puss, vi tenker for mye på oss selv. ”Hvordan kan jeg med min erfaring hjelpe til?” - tenker vi og slutter å lytte til den vi snakker med og lytter i stedet til hva vår egen hjerne kommuniserer til oss.

Eller vi har fokus på det som blir sagt: «Nei, nå trenger jeg virkelig å ta en prat med Kåre, dette går virkelig ikke an!»

Vel, da spør de fleste om hva Kåre har gjort. Det er jo tross alt han det handler om (tror vi).

  • Lytte til sak/problem: Hva har Kåre gjort.
    • Da kan vi kanskje klare å løse saken, men den underliggende årsak er fortsatt uløst. 
  • Lytte til person: Hvorfor har du en utfordring med Kåre?
    • Da kan vi en gang for alle løse denne utfordringen for personen som eier utfordringen.

IMG_4235.jpg

Det å lytte til sak/problem løser ikke grunnen til utfordringen. Hvilket fører til at hver gang personen kommer opp i en lignende situasjon, og neste gang kan det være med ektefelle, barna, en annen kollega, oppstår problemet igjen.

Hvorfor er det så vanskelig å lytte godt?

Det handler ikke bare om hva som blir sagt, like ofte om hvordan det blir sagt, og viktigst av alt, det som ikke blir sagt!

Mange og kanskje de fleste krangler og uenigheter kunne vært unngått om vi hadde genuint lyttet til den andre før vi hadde engasjert oss i diskusjonen. Lyttet til personen og ikke til saken/problemet.

Å lytte godt er energikrevende. Vår største utfordring er vår egen hjerne som alltid er på - 24/7. Hjernen må aktivt holdes på tomgang for at vi skal lytte godt og ikke bli forstyrret av egne tanker, og det krever 100% fokus.

Dette fører også til at vi ikke alltid kan lytte godt, det koster for mye. Du må velge når du skal lytte og når du ”bare hører etter” og kan slappe av i samtalen.

Lytte = Høre

Lytte godt = Finne

 Vi som jobber mye med lytting prater ofte om nivåer av lytting. Alt fra helt overfladisk lytting til lytting som trigger din intuisjon.

Hva er det som gjør det vanskelig å lytte?
Her kommer noen få årsaker, listen kunne vært laaang:

  • Vår iver etter å hjelpe gjør at vi tar tak i ”problemet” og ikke årsaken til problemet.
  • Tid, arbeidsdagen er for travelt/hektisk, hvilket jo er trist.
  • ”Vet hva du skal si”, hvilket betyr at vi har sluttet å lytte siden vi vet hva som kommer (tror vi).
  • Bruke egne erfaringer ”Min erfaring er at….”, vi tar tak i ”problemet/saken” og ikke årsaken til det.
  • Vise vår egen kunnskap/fortreffelig, for at andre skal synes vi er gode/flinke.
  • Posisjonere oss som om dette kan jeg: ”Jeg mener…”.

  IMG_4186.jpg

De fleste er ikke gode lyttere

At andre sier vi er gode til å lytte er en dårlig referanse, da de fleste ikke vet hva det vil si. Det er som å spørre barn om de syntes du er en god kokk fordi du er god til å lage pannekaker.

Vår egen fortreffelighet er heller ikke til stor hjelp. Vi tror vi er gode, men dessverre. Vi er ikke bevisst nok at det å lytte er en aktiv handling der vi må konsentrere oss om handlingen. Vi må konsentrere oss om å lytte, altså ikke tenke!

Å lytte er en aktiv handling du må være bevisst på, er du ikke det klarer du ikke holde borte hjernes ønske om å blande seg inn.

De aller fleste lytter også til sak/problem og ikke til person.

Men, vi kan bli gode lyttere

Det handler om å trene, slik det er med alt annet her i livet. Det gode er at du skal ikke lære noe nytt, det handler om å ta i bruk det du allerede kan, litt mer bevisst.

Skal du gjøre noe godt må du konsentrere deg, så også med lytting. Du kan ikke ”lene deg tilbake” og lytte, du må ”bøye deg fremover” og lytte til det som blir sagt og det som ikke blir sagt.

Effekten av god lytting

Din relasjon til de du omgås blir umåtelig mye bedre! Energi genereres, motivasjon genereres. Du blir bedre forstått, du forstår andre bedre, konflikter blir færre, kjærligheten og forståelsen blir større … til familie, venner, kollegaer og andre som betyr noe for deg.

Ønsker du å bli flinkere til å lytte foreslår jeg du tar en samtale med meg, så ser vi om jeg kan bidra med både gode verktøy og god veiledning. Jeg lover å lytte godt til deg.

Send meg en mail 

IMG_4157.jpg

 Atle nøytral bakgrunn.jpg

Atle Trodal: Lederutvikler, ledercoach, foredragsholder og forfatter.
Fokusområder: Ledelse, kommunikasjon, motivasjon og personlighet.
Leder i 12 år, bla direktør i IBM og lederutvikler i over 20 år, 8 av de årene i IBM internasjonalt.
Jobbet med mer enn 5000 ledere, over store deler av verden, og har over 2000 timer ledercoaching.
Holdt over 100 Coaching for ledere kurs, et kurs med bl.a. fokus på det å lytte.

0 kommentarer

Det er ingen kommentarer ennå. Bli den første til å legge igjen en kommentar!

Legg igjen en kommentar