Back

Vanskelig samtale eller bare feil fokus?

Personlighet·Atle Trodal·11/04-2025· 5 minutes

Hvorfor er noen samtaler vanskelige – og hvorfor gruer vi oss ofte til dem?

For noen år siden hadde jeg en coachingsamtale med en direktør som virkelig gruet seg til et møte. Hun kalte det en "vanskelig samtale" – og det fikk meg til å undre: Hva er det egentlig som gjør en samtale vanskelig? Og hvorfor ser vi så sjelden på slike samtaler som en mulighet?

At den defineres som vanskelig gjør at vi lett bygger opp argumenter og momenter rundt det vi definerer som vanskelig. Hele tilnærmingen og forberedelsen til samtalen er næring til at dette kommer til å bli vanskelig.

Men hva om det ikke er samtalen som er vanskelig – men fokuset vårt som er feil?

Vanskelige samtaler starter i tankene våre

At du tenker en samtale er vanskelig er forankret i din personlighet og ikke i virkeligheten. Bekreftelsen på det er at det er høyst individuelt hva vi definerer som en vanskelig samtale. Det du definerer som vanskelig kan en kollega definere som uproblematisk og visa versa.

Et enkelt virkemiddel kan snu alt

Det fjerner ikke nødvendigvis ubehaget – men det endrer hele rammen for hvordan du går inn i samtalen.

Jeg er konfliktsky, så vanskelige samtaler har vært en del av min hverdag – både privat og på jobb. Jeg har gruet meg til samtaler med kolleger, sjefer og til og med venner. Såpass mange at jeg sikkert burde vært nevnt i Guinness rekordbok. Men det var før 😊

Personligheten definerer kvaliteten i din kommunikasjon

Personligheten din former hvordan du kommuniserer. Samtidig er det ofte personligheten du har dårligst kontakt med.

All forskning de siste 50 årene peker i samme retning: Det er lettere å beskrive vår intellektuelle kunnskap (CV) enn våre personlige ressurser.

Prøv selv:
1. Skriv først ned det du kan – faglig og teoretisk
2. Deretter, skriv ned hvilke ressurser du har i din personlighet

Gikk det like lett?

Det du skriver om kunnskap vet du er riktig. Men hvordan vet du at det du skriver om din personlighet stemmer?

Du er alltid i en rolle

På jobb er du i en definert jobbrolle – med ansvar og forventninger fra arbeidsgiver.
Privat er du i ulike roller – forelder, partner, venn, søster eller bror.

Til alle roller er det en forventning. På jobb er den definert i en stillingsinstruks, og i det private er det felles forståelse i hva vi bør forvente av de forskjellige rollene.
Og det er nettopp fokus på roller som er nøkkelen til å gjøre en vanskelig samtale om til en god samtale.

Fra vanskelig til verdifull: Flytt fokuset fra person til rolle

At du definerer en samtale som vanskelig har sitt opphav i at du frykter hvordan den andre vil reagere på det du skal si til han/henne.

Men: Når du flytter fokuset bort fra personen – og over på forventninger til en rolle – skjer det noe viktig.
Da sitter dere begge «på utsiden» og diskuterer det som handler om utøvelse av en rolle. Ikke om hvem den andre er som person.

Fortsatt kan dere være uenige, men uenigheten handler nå om innholdet i rollen – og ikke om mennesket bak.

Intensjonen er alltid god, og målet er målet

Jeg tar utgangspunkt i at intensjonen med alle samtaler er god. Vi må ha tillit til hverandre og et ønske om å finne en løsning som begge kan stå i.

Vi trenger ikke være enige om veien til målet, men målet må vi kunne enes om. Virkemidlene kan være ulike – det som fungerer for deg, fungerer kanskje ikke like godt for den andre.

Effekten er fantastisk

Jeg er fortsatt konfliktsky – det er en del av min personlighet. Men, jeg har et godt verktøy nå og kontroll over min konfliktskyhet.

Ved å fokusere på roller, klarer jeg å avdramatisere en samtale som tidligere ville fått meg til å grue meg. Jeg punkterer en potensiell vanskelig samtale og gjør den til en god samtale.

Viktig påminnelse

En samtale du opplever som helt uproblematisk, kan fort oppleves som vanskelig for den andre.
Derfor: Selv om du ikke kjenner på ubehag, bør du likevel tenke gjennom hvordan samtalen kan oppfattes. Og igjen – rollefokuset hjelper. Da går det som regel veldig bra.

Tre spørsmål til refleksjon før din neste "vanskelige" samtale:
1. Hvilken rolle har jeg i denne samtalen? Hvilken rolle har den andre?
2. Hva er forventningene til disse rollene i denne situasjonen?
3. Hvordan kan jeg flytte fokus fra person til rolle i måten jeg formulerer meg på?

Ta gjerne kontakt

Bruk gjerne dette perspektivet neste gang du forbereder en samtale du tenker kan bli krevende. Kanskje kan du gjøre den til en god samtale.

For at ikke nyhetsbrevet skulle bli for langt, har jeg bare berørt overflaten her. Er du nysgjerrig på mer – så tar jeg gjerne en prat med deg.

Dette er ett av mange temaer du finner gode løsninger på i Trodal Ledernettverk.

Denne bloggen har også vært publisert i Ledernytt.