Ledere: Ta ansvar for dine egne reaksjoner

Atle irritert Napoli

En ikke helt ukjent reaksjon blant mange er: irritasjon 😖 Men, når du blir irritert på noen, er det ikke deres feil. Det er din egen feil.

Noen ganger blir du trigget av andres handlinger, men det er viktig å huske at dine reaksjoner er ditt ansvar. Selv om det er fristende å skylde på andre.

Det betyr selvfølgelig ikke at det andre gjør er bra, eller ikke betyr noe, men de har ikke ansvar for din reaksjon.

Når din reaksjon blir uhensiktsmessig går det utover kvaliteten i dine videre handlinger, for eksempel din kommunikasjon og din evne som leder til å motivere.

La oss si du er prosjektleder og arbeider med et viktig prosjekt. Du har lagt ned mye tid og innsats, men plutselig blir du klar over at en av dine medarbeidere har gjort en feil som påvirker prosjektet negativt.

Dette utløser irritasjon og frustrasjon hos deg og her kommer noen tanker om hvordan du kan håndtere en slik reaksjon:

  1. Erkjenn følelsen: Du kommer ingen vei før du erkjenner/anerkjenner dine følelser og din adferd. Du må kunne si til deg selv at det er jeg som er irritert og ikke den andre som gjør meg irritert. Du må ta fullt eierskap til dine egne følelser

  2. Ta ett steg tilbake: Å bli trigget av noe trenger ikke gi en umiddelbar adferd. Men, det krever at du erkjenner at du er trigget og har et virkemiddel til å administrere det. I dette tilfellet vil verktøyet være å gi det en liten pause, skap litt avstand mellom deg og situasjonen. For eksempel prøv å se hendelsen fra den andres perspektiv

  3. Kommuniser med nysgjerrighet og forståelse: Når du har fått tenkt deg litt om og fått et mer balansert perspektiv, kan du ta en prat med din medarbeider på en konstruktiv måte. Gå sammen om å finne en løsning på utfordringen

  4. Lær av situasjonen: Dette bidrar til din personlige vekst og utvikling. Du kan også bli med i Mentorprogrammet for ledere, der jobber vi mye med å få en super adferd som leder 👍

Ved å ta ansvar for dine reaksjoner og håndtere for eksempel irritasjon på en konstruktiv måte, kan du bygge bedre relasjoner til dine medarbeidere og opprettholde et positivt arbeidsmiljø.

Hva trigger deg på jobb eller privat og hvilken adferd viser du da? Del gjerne med meg så skal jeg prøve å gi deg en liten refleksjon i retur 😊

Jeg kan fortsatt la meg irritere av andres adferd. Forskjellen er at jeg skylder ikke på andre og kan legge irritasjonen bort i det øyeblikket jeg bestemmer meg for det. Å kunne gjøre det føles godt 😊

Hilsen Atle.

PS: Del gjerne nyhetsbrevet med andre eller diskuter det i ledergruppen/avdelingen din

0 kommentarer

Det er ingen kommentarer ennå. Bli den første til å legge igjen en kommentar!

Legg igjen en kommentar