Ledere: Ta ansvar for dine egne reaksjoner

Atle irritert Napoli

En ikke helt ukjent reaksjon blant mange er: irritasjon 😖 Men, nĂ„r du blir irritert pĂ„ noen, er det ikke deres feil. Det er din egen feil.

Noen ganger blir du trigget av andres handlinger, men det er viktig Ä huske at dine reaksjoner er ditt ansvar. Selv om det er fristende Ä skylde pÄ andre.

Det betyr selvfĂžlgelig ikke at det andre gjĂžr er bra, eller ikke betyr noe, men de har ikke ansvar for din reaksjon.

NÄr din reaksjon blir uhensiktsmessig gÄr det utover kvaliteten i dine videre handlinger, for eksempel din kommunikasjon og din evne som leder til Ä motivere.

La oss si du er prosjektleder og arbeider med et viktig prosjekt. Du har lagt ned mye tid og innsats, men plutselig blir du klar over at en av dine medarbeidere har gjort en feil som pÄvirker prosjektet negativt.

Dette utlÞser irritasjon og frustrasjon hos deg og her kommer noen tanker om hvordan du kan hÄndtere en slik reaksjon:

  1. Erkjenn fÞlelsen: Du kommer ingen vei fÞr du erkjenner/anerkjenner dine fÞlelser og din adferd. Du mÄ kunne si til deg selv at det er jeg som er irritert og ikke den andre som gjÞr meg irritert. Du mÄ ta fullt eierskap til dine egne fÞlelser

  2. Ta ett steg tilbake: Å bli trigget av noe trenger ikke gi en umiddelbar adferd. Men, det krever at du erkjenner at du er trigget og har et virkemiddel til Ă„ administrere det. I dette tilfellet vil verktĂžyet vĂŠre Ă„ gi det en liten pause, skap litt avstand mellom deg og situasjonen. For eksempel prĂžv Ă„ se hendelsen fra den andres perspektiv

  3. Kommuniser med nysgjerrighet og forstÄelse: NÄr du har fÄtt tenkt deg litt om og fÄtt et mer balansert perspektiv, kan du ta en prat med din medarbeider pÄ en konstruktiv mÄte. GÄ sammen om Ä finne en lÞsning pÄ utfordringen

  4. LĂŠr av situasjonen: Dette bidrar til din personlige vekst og utvikling. Du kan ogsĂ„ bli med i Mentorprogrammet for ledere, der jobber vi mye med Ă„ fĂ„ en super adferd som leder 👍

Ved Ä ta ansvar for dine reaksjoner og hÄndtere for eksempel irritasjon pÄ en konstruktiv mÄte, kan du bygge bedre relasjoner til dine medarbeidere og opprettholde et positivt arbeidsmiljÞ.

Hva trigger deg pĂ„ jobb eller privat og hvilken adferd viser du da? Del gjerne med meg sĂ„ skal jeg prĂžve Ă„ gi deg en liten refleksjon i retur 😊

Jeg kan fortsatt la meg irritere av andres adferd. Forskjellen er at jeg skylder ikke pĂ„ andre og kan legge irritasjonen bort i det Ăžyeblikket jeg bestemmer meg for det. Å kunne gjĂžre det fĂžles godt 😊

Hilsen Atle.

PS: Del gjerne nyhetsbrevet med andre eller diskuter det i ledergruppen/avdelingen din

0 kommentarer

Det er ingen kommentarer ennÄ. Bli den fÞrste til Ä legge igjen en kommentar!

Legg igjen en kommentar